A reklámok hízlalnak?

A reklámok hízlalnak?

Közeleg a karácsony, többet nézünk TV-t, jobban ki vagyunk téve a reklámok mágikus hatásának, többet eszünk a szokásosnál, nagyobb mennyiségű édességet fogyasztunk, nemcsak mi, hanem a gyerekeink is….,mindezek különösen aktuálissá teszik a következő cikkben foglaltakat. Nézzük meg, milyen kapcsolat van az egyre fiatalabb korosztályt érintő nagymértékű elhízás és  a reklámok között?

A járványszerű gyermekkori  elhízás  súlyos közegészségügyi probléma, amely növeli a megbetegedésre való hajlamot és a korai elhalálozást, valamint jelentős hosszútávú gazdasági és társadalmi költségeket jelent. Az elhízás aránya a gyermekek és fiatalok körében majdnem megháromszorozódott az elmúlt negyedszázadban. Fiataljaink . több, mint 20% -a túlsúlyos, az óvodáskorú gyermekeink elhízása riasztó méreteket öltött.

Óvatos becslések szerint az elhízás gyakorisága több mint kétszeresére nőtt  2–5 éves és  6–11 éves korban, 12-19 éves korban  megháromszorozódott! A gyermekkori elhízás egyaránt veszélyezteti a gyermekeket és a fiatal felnőtteket az elhízással összefüggő rossz egészségi állapottal, mint a cukorbetegség,                 a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a rák egyes formái. A megelőzéssel kapcsolatos erőfeszítéseknek a     túlzott súlygyarapodás csökkentésére kell összpontosítaniuk, még a gyermekek felnövekedése előtt.

A mai 8-18 éves gyermekek többféle típusú médiát fogyasztanak (gyakran egyszerre), és több időt töltenek (hetente 44,5 órát) számítógép, televízió és játék képernyője előtt, többet, mint életük bármely más tevékenységével, az alvás kivételével. A kutatások szoros összefüggést találtak a nem tápláló élelmiszerek reklámozásának növekedése és a gyermekkori elhízás aránya között. A 6 év alatti gyermekek többsége nem tud különbséget tenni  a programozás és a reklámozás  között,  míg a 8 év alatti gyermekek nem érzik a reklámozás károsan meggyőző szándékát. Az ilyen fiatal gyermekekre irányuló reklám természetükből adódóan hipnotikusan hatnak . A gyermekeknek figyelemre méltó képességük van arra, hogy visszaidézzék  azon hirdetések tartalmát, melyeknek kitették őket, amely vásárláskor a termékválasztásban befolyásolja őket. Bebizonyosodott, hogy már egyetlen reklám is bevésődik, mely többszörös ismétlődéssel egyre erősödik és befolyásolja a gyermekek termékvásárlási kérelmeit, amelyek aztán befolyásolják a szülők vásárlási döntéseit.

Sokakkal egyetemben Jamie Oliver is kikelt a reklámozási gyakorlat ellen, hogy rajzfilmfigurákkal, szuperhősökkel adjanak el egészségtelen ételeket gyerekeknek.

Az angol egészségügyi és szociális ügyekért felelős bizottság például átfogó reformprogramot dolgozott ki a fiatalkori elhízás megakadályozása érdekében. Angliában is – az európai tendenciáknak megfelelően – egyre kisebb korban kezdődik a gyerekek elhízása, és tovább is maradnak túlsúlyosak a fiatalok

A trend visszafordításához a bizottság betiltaná azt a gyakorlatot, hogy aranyos rajzfilmfigurákkal és menő szuperhősökkel reklámozzák a gyerekeknek az édességeket. Jamie Oliver egyenesen úgy fogalmazott  egy bizottsági meghallgatáson, hogy az aranyos figurák „szeméttel házalnak”.      Továbbá, ha rajtuk múlik, csak este 9 után vetíthetnének a tévében édességreklámokat, az ilyen termékeket csak megszorításokkal lehetne leárazni, és a boltokban sem lehetne a pénztárak közelében kihelyezni őket.Magyar civil szervezetek is  közös felhívást  adtak ki a gyermekeknek szóló egészségtelen élelmiszerek reklámozásának korlátozására. Az Európai Parlamentben megkezdődött a “Televízió határok nélkül” direktíva módosítása. A direktíva módosítása jó lehetőséget ad a gyermekek körében drámai módon terjedő elhízás megakadályozására.

Ötletek szülőknek:

A gyermekeknek és serdülőknek ajánlott egészséges életmódhoz tartozik a mérsékelt tévénézés, a rendszeres családi étkezések és a rendszeres testmozgás

Korlátozzák a televízión, videókon, játékokon vagy az interneten való szörfözéssel töltött túlzott időt!


Kísérjék figyelemmel a gyermekeik által fogyasztott médiát, különösen, ha gyermekük 8 év alatti!


– Ösztönözzék az egészséges táplálkozási szokásokat (azaz a gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonafélék, alacsony zsírtartalmú tej vagy tejtermékek, sovány húsok, baromfi, hal és bab nagyobb fogyasztására,
csökkentsék az édességek fogyasztását és támogassák a testmozgást!


– Egyenek együtt a gyerekeikkel, élvezzék együtt az étkezéseket!

                                                                                              

– Mutassanak példát azzal, hogy egészséges táplálékokat esznek, és maguk is részt vesznek a fizikai aktivitásban!

– Ne feledjék, Önök lehetnek a legnagyobb hatással  gyermekei egészségére!

Forrás: American Psychological Association

dr.Biszku Zsuzsa

 

Találjuk meg a betegség okát, és szabaduljunk meg tőle!

Ismerje meg a Vitális tér terápiát! (Kattintson a linkre!)

zsuzsabisz